Baggrundsbilledet er malet af den russisk kunstmaler, videnskabsmand, opdagelsesrejsende og esoteriker Nicholas Roerich (1874-1947).
Han var inspireret af den gamle visdomstradition i Rusland, Indien og Tibet og den første store kunstner, der opdagede skønheden i Himalaya og åbenbarede dets majestætiske og kosmiske kraft gennem sine billeder. Som ung satte han sig for at kurere menneskehedens sygdomme – kuren var skønhed, som afspejler sig i mere end 6000 malerier og en levende etik, baseret på viden, som man kan læse om i parrets mange bøger.
Under den Russiske Revolution boede han med sin kone Helena Roerich (1879-1955) i Finland og omkring 1920 kom parret til USA, som de gennemrejste med staffeli og udstillinger. 1921 grundlagde de Master Institute of United Arts i New York. I 1924 åbnedes det første Roerichmuseum sammesteds og sammen dannede de Agni Yoga Society, baseret på et omfattende forfatterskab – bl.a. Leaves of Morias Garden, New Era Community, Infinity, Hierarchy, Heart og Fiery World.
Den Evige Visdom, som Helena Roerich – ligesom Alice Bailey – formidlede igennem mange bøger tager udgangspunkt i, at universet er et åndeligt energisystem, hvori mennesket har en nøglerolle, idet det med sine tanker, følelser og handlinger direkte påvirker planetens velbefindende. Hendes Levende Etik kalder mennesket til at leve i pagt med de kosmiske love, udvide bevidstheden og fremme spirituel transformation i det daglige liv.
Mange af billederne var baseret på parrets ekspedition dybt ind i Himalayabjergene og Mongoliet i 1925-28. Og mange blev malet i deres hjem i Kullu Dalen i det vestlige Himalaya, hvor de boede fra 1929 til Nicholas Roerichs død i 1947.
Han efterlod sig ca. 7.000 malerier, tegninger og teaterdekorationer, omkring tredive bøger og et utal af breve og artikler. Hans sidste, interessanteste og sværest fortolkede værk skulle være Den skjulte Skat (1947).
I 1935 blev hans Roerich Pagt undertegnet om bevaringen af verdens store kulturskatte – er i dag på UNESCO’s Verdensarvsliste.